FH-Prof. Mag. Dr. Peter Winkler

Publikationen

Winkler, P., Etter, M. & Castelló, I. (2019). Vicious and virtuous circles of aspirational talk. From self-persuasive to agonistic CSR rhetoric. Business & Society. 1-31. Online vor Print: DOI 10.1177/0007650319825758

Winkler, P. & Pleil, T. (2019). Online Public Relations. In W. Schweiger & K. Beck (Hrsg.), Handbuch Online-Kommunikation (2. Auflage, S. 1-27). Wiesbaden: Springer VS.

Winkler, P. & Seiffert-Brockmann, J. (2019). Organizing from disorder: Internet memes as subversive style. In C. Vásquez & T. Kuhn (Hrsg.), Dis/organization as communication. Exploring the disordering, disruptive and chaotic properties of communication (S. 220-245). New York: Routledge.  

Winkler, P. (2018). Zum Was, Wann, Wo, Wer und Wie emergenter Kommunikationsstrategie. Eine Konzeptschärfung. In S. Wehmeier & D. Schoeneborn (Hrsg.), Strategische Kommunikation im Spannungsfeld zwischen Intention und Emergenz (S. 151-176) Wiesbaden: Springer VS.

Winkler, P. & Etter, M. (2018). Strategic communication and emergence. A dual narrative framework. International Journal of Strategic Communication, 12(4), 382-398.

Winkler, P. & Wehmeier, S. (2018). On Harrison White. Rethinking relations in public relations. In O. Ihlen & M. Fredrikkson (Hrsg.), Public relations and social theory. Key figures and concepts (2. Auflage, S. 137-157). New York: Routledge.

Pezenka, I., Winkler, P. & Weismayer, C. (2017). Erlebnis als Versprechen der Sharing Economy. Eine Big Five Studie am Beispiel von Airbnb NutzerInnen. In C. Sauer (Hrsg.), Tagungsband des 11. Forschungsforums der Österreichischen Fachhochschulen. S. 1008-1014. Online: ffhoarep.fh-ooe.at/handle/123456789/1051 (letzter Zugriff: 18.09.2018).

Winkler, P., Etter, M. & Wehmeier, S. (2017). Forms of talk-action-inconsistency. Introducing reverse coupling. Management Communication Quarterly, 31(3), 479-485.

Winkler, P. & Wehmeier, S. (2017). Organization as communication and corporate communication. Contributions from relational sociology. In S. Blaschke & D. Schoeneborn (Hrsg.), Organization as communication. Perspectives in dialogue (S. 157-171). London: Routledge.

Winkler, P. (2016). Grenzen der Flexibilisierung? Bedeutung, Herausforderungen und Konsequenzen der Heterarchie für die interne Kommunikation. In S. Huck-Sandhu (Hrsg.), Interne Kommunikation im Wandel. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (S. 85-102). Wiesbaden: Springer VS.

Wehmeier, S. & Winkler, P. (2015). Personalisierung und Storytelling in der Online-Kommunikation. In A. Zerfaß & T. Pleil (Hrsg.), Handbuch Online-PR. Strategische Kommunikation in Internet und Social Web (2. Auflage, S. 455-466). Konstanz: UVK.

Winkler, P. (2015). Eine PR der nächsten Gesellschaft. Ambivalenzen einer Disziplin im Wandel. Wiesbaden: Springer Gabler.

Winkler, P. (2015). Identitätsmanagement im Social Web. In T. Kern, J. Kastner, M. Jungwirth, H. Mayr & C. Rau (Hrsg.), Tagungsband des 9. Forschungsforums der österreichischen Fachhochschulen. Online: ffhoarep.fh-ooe.at/handle/123456789/471 (letzter Zugriff: 18.09.2018).

Winkler, P. (2015). Wider die reine Netzwerkrhetorik. Plädoyer für eine netzwerksoziologisch informierte Online-PR. In O. Hoffjann & T. Pleil (Hrsg.), Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (S. 31-56). Wiesbaden: Springer VS.

Winkler, P. & Wehmeier, S. (2015). New modes of participation in Online-PR. Understanding texto-material networks. In E. Ordeix, V. Carayol & R. Tench (Hrsg.), Public relations, values and cultural identity (S. 307-324). Brüssel: Peter Lang.

Wehmeier, S. & Winkler, P. (2013). Expanding the bridge, minimizing the gaps. Public relations, organizational communication and the idea that communication constitutes organization. Management Communication Quarterly, 27(2), 280-290.

Wehmeier, S. & Winkler, P. (2011). Strategy Lost? Turbulenzen in der Strategiefindung im Kommunikationsmanagement österreichischer Großunternehmen. In H. M. Hasil (Hrsg.), Tagungsband des 5. Forschungsforums österreichischer Fachhochschulen (S. 398-399). Wien: Fachhochschule Campus Wien.

Mair, M., Unger, M., Janous, G., Öhlböck, P., Walch, D. & Winkler, P. (2011). Methodische Innovationen in der AbsolventInnenforschung. Komplementäranalyse von Erwerbskarrieren auf Basis von Administrativdaten und Online-Survey. In J. Markowitsch., E. Gruber, L. Lassnig & D. Moser (Hrsg.), Turbulenzen auf Arbeitsmärkten und in Bildungssystemen (S. 308-332). Innsbruck: Studienverlag.

Felt, U., Fochler, M. & Winkler, P. (2010). Coming to terms with biomedical technologies in different technopolitical cultures. A comparative analysis of focus groups on organ transplantation and genetic testing in Austria, France, and the Netherlands. Science, Technology, & Human Values, 35(4), 525-553.

Martin, S. & Winkler, P. (2010). Strategisches Management oder informelle Abstimmung? Zur Koordination der Gesamtkommunikation in österreichischen Großunternehmen. In A. Ragoßnig & G. Görtler (Hrsg), Tagungsband des 4. Forschungsforums der österreichischen Fachhochschulen (S. 462-463). Eisenstadt: Fachhochschulstudiengänge Burgenland GmbH.

Martin, S. & Winkler, P. (2009). Kommunikationsmanagement zwischen Theorie und Praxis. Erste Resultate zum Praxisverständnis in österreichischen Großunternehmen. In E. Baumgartner (Hrsg.), Tagungsband des 3. Forschungsforums der österreichischen Fachhochschulen (S. 559-560). Spittal/Drau: FH Kärnten.

Martin, S. & Winkler, P. (2009). Zum Stellenwert von Agenturen in der integrierten Unternehmenskommunikation. In E. Baumgartner (Hrsg.), Tagungsband des 3. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen (S. 398-403). Spittal/Drau: FH Kärnten.

Felt, U., Fochler, M., Mager, A. & Winkler, P. (2008). Visions and versions of governing biomedicine. Narratives on power structures, decision-making and public participation in the field of biomedical technology in the Austrian context. Social Studies of Science, 38(2), 233-257.

Winkler, P. (2005). Nutzenbewertungen eines ethnischen Minderheitenstatus. Ethnoökonomisches Chancenkalkül und Charismatisierung des ethnischen Selbstverständnisses am Beispiel der Kärntner Slowenen. Diplomarbeit, Universität Wien, Österreich.

Konferenzbeiträge

Etter, M. & Winkler, P. (2019, 24. Mai). Theorizing as narrative construction. Präsentation bei der Pre-Conference “Crating theory. Methods of theory building in communication” der 69. Jahreskonferenz der International Communication Association Conference (ICA), Washington, USA.

Winkler, P. & Thummes, K. (2019, 25.-27. April). Responsibility by opacity, dissent, and re-articulation. Outlines of an agonistic Public Relations. Präsentation bei der Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Kommunikationswissenschaft (ÖGK). Wien, Österreich

Winkler, P. (2019, 4.-5. April). Strategic communication in digital networks. From metaphors to model … and back. Eingeladener Vortrag bei der Jahrestagung der Schweizer Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), St. Gallen, Schweiz.

Thummes, K. & Winkler, P. (2018, 8.-10. November). Immer diese Widersprüche. Formen und Folgen von Paradoxien in den Public Relations. Dialogpanel bei der 25. Jahrestagung der DGPuK Fachgruppe PR und Organisationskommunikation, Stuttgart, Deutschland.

Winkler, P. & Thummes, K. (2018, 25.-27. September). Why „good communication“ is making everything worse. Towards a paradox view on public relations. Full Paper Präsentation beim 20. Kongress der European Group of Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Aarhus, Dänemark.

Winkler, P. & Etter, M. (2018, 24. Mai). The performativity of theorizing. How theories shape narratives of progress in PR research. Full Paper Präsentation bei der Pre-Conference „Theories in Public Relations Research“ der 68. Jahreskonferenz der International Communication Association Conference (ICA), Prag, Tschechische Republik.

Castelló, I., Etter, M. & Winkler, P., (2018, 18-20. April). When “digital” becomes the “grand vision”. Digitalization through accommodative engagements. Full Paper Präsentation bei der Big Data Konferenz der Academy of Management (AOM), Surrey, UK.

Kubicek, B., Schwarzenberger, H. & Winkler, P. (2018, 3.-4. April). Fluch oder Segen? Chancen und Herausforderungen digitaler Arbeit. Panelorganisation beim 12. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen (FFH), Puch bei Hallein, Österreich.  

Winkler, P. & Rußmann, U. (2018, 1.-2. Februar). CSR communication as agonistic rhetoric. Vortrag bei der Tagung der Organisational and Strategic Communication Section der European Communication and Research Education Association (ECREA), Malaga, Spanien.

Winkler, P. & Etter, M. (2017, 12.-14. Oktober). Raising creativity in strategic communication research. Full Paper Präsentation beim 19. Kongress der European Group of Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), London, GB.

Rußmann, U., Pezenka, I. & Winkler, P. (2017, 12.-14. Oktober). Going experimental in public relations teaching. Vortrag beim 19. Kongress der European Group of Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), London, GB.

Winkler, P. & Etter, M. (2017, 21.-23. September). Reverse coupling: When informal practices counteract aspirational CSR communication. Vortrag bei der 4. CSR Communication Konferenz, Wien, Österreich.

Castelló, M., Etter, M. & Winkler, P. (2017, 4.-8. August). Vicious and virtuous circles of aspirational talk. Full Paper Präsentation bei der 77. Jahrestagung der Academy of Management (AOM), Atlanta, USA. 

Winkler, P., Etter, M. & Castelló, M. (2017, 6.-8. Juli). From ambiguous aspirations to emergent strategies. A strategized view on corporate responsibility. Full Paper Präsentation beim 33. Kolloquium der European Group of Organization Studies (EGOS), Kopenhagen, Dänemark.

Etter, M. & Winkler, P. (2017, 25. Mai). Strategic communication as emergent. Towards a conceptual framework. Full Paper Präsentation bei der Präkonferenz “Future Directions of Strategic Communication” der 67. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). San Diego, USA.

Eisenegger, M., Sandhu, S., Thummes, K. & Winkler, P. (2016, 3.-5. November). Kanon, Kritik und Komplexität. Meta-Narrative und blinde Flecken in 25 Jahren PR Forschung. Ein Diskussionsaufruf. Eröffnungspanel zur 23. Jahreskonferenz der DGPuK Fachgruppe PR und Organisationskommunikation, Hannover, Deutschland. 

Winkler, P., Etter, M. & Castelló, I. (2016, 29.-30. September). Between fashion, affordance, and emergence. CSR communication as strategic practice. Full Paper Präsentation beim 18. Kongress der European Group of Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Groningen und Amsterdam, Niederlande.

Winkler, P. & Seiffert-Brockmann, J. (2016, 7.-9. Juli). Organizing from disorder. Online memes as subversive style. Full Paper Präsentation beim 32. Kolloquium der European Group of Organization Studies (EGOS), Neapel, Italien.

Winkler, P., Etter, M. & Castelló, I. (2016, 6. Juli). Strategic CSR communication between fashion, affordance, and emergence. Paper Discussion Workshop des 32. Kolloquiums der European Group of Organization Studies (EGOS), Neapel, Italien.

Winkler, P. & Christensen, L. T. (2016, 27.-28. Juni). Taxation and transparency. Towards an oligoptical view. Exploratory Workshop zu Taxation, Corporations and the State, Copenhagen Business School, Kopenhagen, Dänemark.

Winkler, P. (2016, 9. März). Introducing the sociology of Harrison C. White to communication and media studies. Vortrag am Department of Journalism, Media and Communication, Universität Göteborg, Göteborg, Schweden.

Winkler, P. (2015, 1-3. Dezember). We are progressing, but into which direction? Narratological and sociological remarks. Exploratory Workshop zu Progress in strategic communication research, Leipzig School of Media, Leipzig, Deutschland.

Winkler, P. (2015, 1.-8. Oktober). There is life in the old dog yet. Some remarks on the wondrous resurrections of integrated communication as “fashion conscious” management metaphor. Full Paper Präsentation beim 18. Kongress der European Group of Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Oslo, Norwegen. 

Winkler, P. (2015, 1.-4. Juli). Fake it ‘til you make it? Revisiting the performative power of ‘aspirational talk’ from three theoretical perspectives. Paper Discussion Workshop des 31. Kolloquium der European Group of Organization Studies (EGOS), Athen, Griechenland.

Winkler, P. (2014, 30. Oktober-1. November). Grenzen der Flexibilisierung? Metaphorische Bedeutung, kommunikative Dilemmata und strategische Konsequenzen der Heterarchie für die Internal Relations. Vortrag bei der 22. Jahrestagung der DGPuK Fachgruppe PR und Organisationskommunikation, Pforzheim, Deutschland.

Rußmann, U. & Winkler, P. (2014, 22.-25. Mai). Social media engagement as a myth? Austria's Top 500 companies on Social Media. Full Paper Präsentation bei der 64. Konferenz der International Communication Association (ICA), Seattle, USA.

Winkler, P. & Wehmeier, S. (2014, 12.-15. November). What hypocrisy are we talking about? Four scenarios of inconsistencies between talk, decision, and action in corporate communications. Full Paper Präsentation bei der 4. European Communication Conference der European Communication Research and Education Association (ECREA), Lissabon, Portugal.

Winkler, P. (2013, 1.-2. November). Wider die reine Netzwerkrhetorik. Plädoyer für eine netzwerksoziologisch informierte Online-PR. Vortrag bei der 21. Jahrestagung der DGPuK Fachgruppe PR and Organisationskommunication, Wolfsburg, Germany.

Winkler, P. & Wehmeier, S. (2013, 3.-5. Oktober). New modes of participation in online-PR. Understanding texto-material networks. Full Paper Präsentation beim 15. Kongress der European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Barcelona, Spain.

Winkler, P., Wehmeier, S. & Raaz, O. (2012, 24.-27. Oktober). Transparency and social media. From linear disclosure to antagonistic communicative struggle. Paperpräsentation bei der 3. European Communication Conference der European Communication Research and Education Association (ECREA), Istanbul, Türkei. 

Winkler, P. (2012, 4.-6. Oktober). Die Rede vom Wandel in der Online-PR. Eine kritische Evaluation und Revision derzeitiger Umbruchsrhetorik. Vortrag beim 12. Internationalen Symposium der Forschungskooperation Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation (EUKO), Salzburg und Puch bei Hallein, Österreich.

Raaz, O., Wehmeier, S. & Winkler, P. (2012, 20.-22. September). Transparency, dialogue and social media. Theoretical and empirical restrictions of idealistic concepts. Full Paper Präsentation beim 14. Kongress der European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Istanbul, Türkei.

Kolar, G. P., Kaser. A., Winkler, P. & Unterrainer C. (2012, 22.-27. Juli). Optimizing knowledge management and team climate by management cockpit tools. Präsentation beim International Congress of Psychology (ICP), Kapstadt, Südafrika.

Winkler, P. & Wehmeier, S. (2012, 25-27. Juni): Social Media and CSR. The contribution of agonistic pluralism to a growing communication field. Full Paper Präsentation bei der 62. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Phoenix, USA.

Wehmeier, S. & Winkler, P. (2011, 27.-28. April). Strategy Lost? Turbulenzen in der Strategiefindung im Kommunikationsmanagement österreichischer Großunternehmen. Posterpräsentation beim 5. Forschungsforum der Österreichischen Fachhochschulen, Wien, Österreich.

Wehmeier, S. & Winkler, P. (2011, 3.-5. März). The challenge of social media. New (theoretical) avenues for organization, management and communication management. Vortrag beim Spring Symposium der European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Lissabon, Portugal.

Winkler, P. (2006, 23.-26. August). Free choices or pre-determined options? Tracing the co-configuration of understandings of techno-science and individual agency in the field of organ transplantation and genetic testing. Vortrag bei der Konferenz der European Association for the Study of Science and Technology (EASST), Lausanne, Schweiz.

FH-Prof. Mag. Dr. Peter Winkler


FH-Prof. Mag. Dr. Peter Winkler
Senior Researcher
Head of Research Skills & Methods

Tel.: +43 (1) 476 77-5846
peter.winkler@fh-wien.ac.at

 
© Copyright 2019 FHW GmbH. Impressum